info@baharbaft.com 021-55442482
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
00: 00: 00

slide 2

اخبار پارچه های بیمارستانی

در هر آشپزخانه تعداد زیادی دستمال و دستگیره وجود دارد؛ دستمال آشچزخانه در اندازه های مختلف برای کارهای مختلف. وجود دستمال آشپزخانه یکی از ضروریات است اما درمورد دستمال آشپزخانه هم باید به نکات بهداشتی توجه داشت.

برای پاک کردن سطح کابینت ها و میز آشپزخانه، خشک کردن ظروف بعد از شستن، خشک کردن میوه ها، برداشتن ظروف داغ از روی اجاق گاز و فر، نگهداشتن سبزی ها در یخچال از دستمال استفاده می شود. بعضی از خانم های خانه دار با یک دستمال همه کارها را انجام می دهند در حالی که این کار موجب انتقال آلودگی می شود. بهتر است چند دستمال آشپزخانه به رنگ های مختلف تهیه کنید و برای هر کار از دستمال جداگانه استفاده کنید.

از دستمال آشپزخانه برای پاک کردن و تمیز کردن سطوح استفاده می شود اما متاسفانه در پایان کار خود دستمال ها شسته نمی شوند و بعضی وقت ها همانطور مرطوب و به شکل مچاله شده در گوشه ای قرار داده می شوند، در حالی که کارشناسان بهداشت توصیه می کنند بعد از اتمام کار، دستمال آشپزخانه هم باید به دقت با آب و مواد شوینده شسته و خشک شود و در جایی که جریان هوا وجود دارد قرار داده شود تا کاملا خشک شده و رطوبت آن از بین برود.

دستمال آشپزخانه و خطر حساسیت پوستی

دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره توصیه می کند: «پس از اینکه ظروف و سطوح را تمیز کردید دستمال ها را با آب و مایع شوینده خوب بشویید و بچلانید و در محلی قرار دهید تا کاملا خشک شود. خیس ماندن دستمال محلی برای سوار شدن میکروب ها و قارچ هاست و می تواند موجب انتقال آلودگی و عوامل بیماری زا شود. حتی بهتر است دستمال ها را قبل از هر بار استفاده بشویید و برای نگهداری نیز آنها را در جایی قرار دهید که هوا جریان داشته باشد.»

دستمال آشپزخانه و ظروف داغ

یکی از کاربردهای دستمال آشپزخانه استفاده از آنها برای برداشتن ظروف داغ از روی اجاق گاز و فر است. بی احتیاطی و برداشتن ظروف داغ بدون استفاده از دستکش و دستگیره ممکن است موجب سوختگی و آسیب دیدگی پوست شود. دکتر باریک بین در این باره می گوبد: «اگر دست تان با ظروف داغ تماس پیدا کرد و دچار سوختگی شد، بهترین کار این است که محل سوختگی را زیر شیر آب سرد گرفته و آن را خنک کنید.

بسته به شدت سوختگی اگر پوست تاول زده بود به پزشک مراجعه کنید و از محلول های کمپرس کننده که موجب خشکی تاول می شود استفاده کنید. از کندن و پاره کردن تاول پرهیز کنید چون خود تاول پانسمانی برای زخم و سوختگی است و حتی اگر تاول بترکد پوست تاول پوشش مناسبی برای زخم است و نباید کنده شود.

● نکته ایمنی

آشپزخانه از نظر حریق و آتش سوزی یک نقطه پرخطر است. وجود اجاق گاز و شعله های باز در کنار مواد آتش گیر آشپزخانه را از نظر زمینه ایجاد حریق و آتش سوزی به محلی پرخطر تبدیل کرده است. دستمال آشپزخانه قابل اشتعال میباشد و در صورت تماس با شعله سریع آتش می گیرد می توانند یکی از علل ایجاد حریق باشند.

گاهی وقت ها قرار دادن و رها کردن دستمال های آشپزی در کنار شعله اجاق گاز موجب ایجاد حریق می شود؛ به ویژه اگر در لحظه شعله ور شدن دستمال و دستگیره کسی در آشپزخانه نباشد و حریق را در مراحل اولیه کنترل نکند ممکن است در مدت کوتاهی یک آتش سوزی بزرگ ایجاد شود. برای پیشگیری از این مشکل توصیه می شود دستمال ها، دستگیره ها، حوله ها، دستمال های یکبار مصرف و وسایل آتش گیر را در نزدیکی شعله اجاق گاز قرار ندهید و آنها را در جای مخصوصی که با اجاق گاز فاصله مناسبی دارد قرار دهید.

شرکت بهاربافت ابتکار آمادگی خود جهت تولید و ارائه انواع پارچه از جمله پارچه تنظیف ، پارچه متقال ، دستمال آشپزخانه ، برزنت ، پارچه های بیمارستانی ، تنظیف بیمارستانی ، قیمت پارچه تنظیف را اعلام می دارد.