info@baharbaft.com 021-55442482
دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403
00: 00: 00

slide 2

اخبار پارچه های بیمارستانی

هدف اصلی اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مانند بسیاری از تشکل ها، روان سازی حوزه تولید و تجارت و کمک به ایجاد فضای مناسب کسب و کار است. وظیفه اصلی اتحادیه ها، انجمن ها و تشکل ها لابی کردن و گرفتن امتیاز نیست،ایجاد ارتباط میان اعضا است. همچنین افزایش علم و آگاهی واحدها نسبت به مسایل مختلف اقتصادی، صنعتی، تجارت، واردات، صادرات و قوانین دولتی از دیگر وظایف اتحادیه است.

یکتا، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان این مطلب و با اعلام اینکه اتحادیه از سال ۱۳۶۱ تاسیس شده ، افزود: تمرکز اصلی این اتحادیه بر مسائل صادرات است. همچنین بعد از اینکه هیات مدیره هر دوره یک برنامه استراتژیک سه ساله برای خودش درنظر می گیرد، برنامه های کوتاه مدت یک ساله و ریز برنامه های اجرایی را برای هر سال مصوب می کند، به این معنی که از اول سال برنامه آن سال به همراه تقویم کاری و بودجه ای که در نظر گرفته می شود مانند یک شرکت و سازمان دولتی مشخص می شود. بنابراین دبیر و مدیرعامل تشکل وظیفه اش را کاملا می داند و می تواند برای تغییرات مورد نظرش اعمال نظر کند.

او ادامه داد: در ارزیابی تشکل ها، بعید می دانم تشکلی بتواند حتی ۷۰ درصد امتیاز را کسب کند، به دلیل اینکه بخشی از مشکلات خارج از عهده تشکل هاست و کسانی که در اتحادیه ها و تشکل ها فعال هستند با موانعی خاص مواجه اند. ما از هر پنج مانعی که در وزارت صنعت به آن برخورد می کنیم شاید بتوانیم یک یا دو مورد را رفع کنیم. بنابراین از توان و پتانسیل تشکل ها خارج است که بتوانند نفوذ و اثرگزاری لازم را در فضای کسب و کار داشته باشیم.

وی تاکید کرد که می تواند به اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نمره ۷۰ از ۱۰۰ بدهد.

یکتا ادامه داد: اتحادیه برنامه محور و توسعه محور است و قصد دارد با اجرای یک برنامه دقیق به توسعه صنعت کمک کند. به عنوان مثال برای اولین بار نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران را برگزار کردیم وتقریبا سه سال طول کشید تا این پروژه عظیم راه بیفتد و نقش بسیار زیادی در توسعه صنعت و صادراتمان خواهدداشت.

وی ضریب تاثیر تشکل متبوع خود را در نهادهای دولتی مثل وزارت صنایع، گمرک، سازمان توسعه تجارت و همچنین در نهادهای بخش خصوصی مثل اتاق بازرگانی، ضریب نفوذ بسیار خوبی دانست و خاطرنشان ساخت: خوشبختانه جزو تشکل هایی هستیم که کانال های ارتباطی مان قوی است واگر بخواهیم برنامه ای را پیش ببریم یا مشکلی را پیگیری کنیم، خیلی زود به نتیجه می رسیم. به همین دو دلیل است که فکر می کنم نمره ما بیشتر از ۵۰ درصد است، اما نمره اصلی را باید خود اعضای اتحادیه بدهند که نظرشان را در مجامع و انتخابات اعلام می کنند.

وی افزود: به عنوان مثال، در بعضی از بخش ها واقعا اشباع هستیم. بخش فرش ماشینی نیاز به توسعه ندارد. ولی در بخش تولید مواد اولیه به شدت نیاز به توسعه داریم. نکته اول تدوین سریعتر برنامه کوتاه مدت و میان مدت برای صنایع نساجی در حوزه تولید و تجاری است و نکته دوم انتخاب مدیران کارآزموده و مجرب است، مدیرانی که صنعت نساجی را بشناسند و در سطح کلان ایده و خلاقیت داشته باشند.

به گفته وی، این دو عامل می توانند این صنعت را بالا بکشند باعث شوند جهش در این صنعت سریعتر ادامه یابد و این فرصت تاریخی و پتانسیلی که وجود دارد به راحتی از بین نرود. اتحادیه این دو شاخه را پیگیری می کند.

یکتا اعلام کرد: با همکاری دفتر مطالعات پژوهش اتاق بازرگانی تهران، استراتژی صنعت نساجی و پوشاک را تدوین کرده ایم. از طرف دیگر منتظریم ببینیم کدام مسئولان در حوزه تولید وظایف را بر عهده می گیرند تا بتوانیم هر چه بیشتر در این زمینه فعالیت کنیم.

یکتا با بیان اینکه در حوزه خلیج فارس برندهای خارجی در حال جولان هستند و ترکیه توانست با لابی های سیاسی و قرادادهای تعرفه ای ترجیحی ایرانی ها را در آسیای میانه از دور خارج کند، تصریح کرد: ما حتی پرده و پارچه رومبلی هم نمی توانیم به این کشورها صادر کنیم. مشکل این است که ما هنوز در داخل کشور نگاه مثبت به پدیده برند نداریم و برندهای محدودی که در ایران در حال فعالیت هستند اکثرا تحت فشار هستند. وقتی در داخل کشور تحت فشار قرار دادیم قطعا در کشورهای دیگر نمی توانیم حضور موثری داشته باشیم.