info@baharbaft.com 021-55442482
جمعه, 10 فروردين 1403
00: 00: 00

slide 2

اخبار پارچه های بیمارستانی

پارچه های بیمارستانی

پارچه بیمارستانی

در خصوص نحوه استفاده از پارچه های بیمارستانی برای پوشش افراد در موسسات پزشکی یکسری قوانین و مقررات وجود دارد که می توان به استناد مواد 85 و 88 قانون برنامه چهارم توسعه و به منظور ارتقاء مستمر کیفیت خدمات سلامت، تعالی عملکرد خدمات بالینی افزایش بهره وری و حفظ حریم شخصی و کرامت انسانی، رعایت موازین و ضوابط عرفی و اجتماعی، حفظ سلامت ایمنی کارکنان و بیماران، ایجاد تصویرمثبت از اخلاق حرفهای، افزایش ضریب امنیت فردی و شغلی کارکنان و شناسایی سریع آنان در محیط کار، استانداردهای پوشش افراد در موسسات پزشکی و ضوابط مرتبط با آن به شرح ذیل ابلاغ میشوند :
 
فصل1) کلیات :
 
1)       در اجرای مواد این دستورالعمل رعایت مفاد راهنمای کشوری نظام مراقبت عفونت های بیمارستانی الزامی است.
 
2)       لباس فرم uniforms کارکنان آموزشی و بهداشتی _ درمانی مونث شامل روپوش ، شلوار ، مقنعه یاروسری  (به طوری که موها و گردن کاملا پوشیده شوند ) ، کفش و جوراب می باشد.
 
3)       لباس فرم کارکنان آموزشی بهداشتی، درمانی مذکر شامل روپوش ، شلوار ، کفش و جورابمیباشد.
 
4)       لباس بیمار Patient clothing بستری (مونث)  شامل روسری یا مقنعه ، پیراهن بلند (تا روی زانو)  و شلوارمیباشد.
 
5)        لباس بیمار Patient clothing بستری (مذکر) شامل پیراهن و شلوار میباشد.
 
6)        ضرورتاً در تمام مسیرهای جابجایی بیماران (مونث) در داخل یا بین بخشها،شنل بلند و گشاد یا چادر به پوشش بیماران افزوده می شود.
 
فروش پارچه بیمارستانی،پارچه های بیمارستانی، تنظیف بیمارستانی،پارچه تنطیف ،پارچه متقال،دستمال آشپزخانه،برزنت
 
فصل 2 ) ضوابط پوشش :
7)       استفاده از پارچه های بیمارستاننی به عنوان لباس بیماربستری Patient clothing باید حداقل این ویژگی ها را تأمین کند : شناسایی آسان، ارائه خدمات مطلوب درمانی، برخورداری بیمار از راحتی و آسایش کافی و رعایت کرامت و حریم شخصی بیمار.
 
8)       رعایت تمامی شئون پوشش بدن و الزامات درمانی در داخل اتاق های عمل، رادیولوژی،آنژیوگرافی و اسکوپیها در لباس های ویژه مورد استفاده بیماران (گان )و حین انجام عمل الالزامی است. توجه به این موضوع قبل و بعد از بیهوشی و برای بیماران دچار اختلال حواس ،کاهش سطح هوشیاری یا اختلالات روانی اهمیت دو چندان پیدامی کند. 
 
9)       لباس فرم استفاده شده از پارچه های بیمارستانی بایستی متناسب با حرفه و در ردههای مختلف، متحدالشکل باشد.
 
10)    در درون بخش های بیمارستانی استفاده از هر گونه پوشش غیر حرفهای روی لباس فرم مصوب ممنوع است.
 
11)    در بخش های ویژه ، اتاق عمل surgery room ، آژیوگرافی Angiography و فضاهای استریل Sterile space و نوزادان ، کارکنان مکلف به پوشیدن لباس مخصوص این بخش ها می باشند.
 
12)    رنگ و مدل لباس فرم و لباس مخصوص بخش های مذکور در ماده فوق ، متناسب با نیاز ودرخواست هر مرکزدرمانی باید به تایید معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مربوطه برسد.
 
13)    روپوش Medical Gowns باید سالم، تمیز، دکمه ها بسته، اطو کشیده، گشاد و حداقل تا حد زانو با ضخامت مناسب باشد به نحوی که لباس زیر روپوش قابل رویت نباشد. شلوار نباید تنگ ، چسبان ،کشی یا کوتاه )بالاتر از مچ)  باشد.
 
14)    کفش باید تمیز، جلو بسته، قابل شستشو، با پنجه و پاشنه ی پهن باشد و نکات ایمنی متناسب با حرفه، در آن لحاظ شود و هنگام راه رفتن صدا ندهد.
 
15)    زیورآلات در نواحی از بدن که در معرض آلودگی میکربی یا محیطی هستند نباید استفاده شوند.
 
16)    استفاده از هرگونه ماده بودار تند یا حساسیت زا در محل کار ممنوع می باشد.
 
17)    ناخن ها باید کوتاه و تمیز و مرتب باشد. استفاده از لاک و رنگ ناخن و ناخن مصنوعی درمحیطهای ارائه خدمات درمانی ممنوع است.
 
18)    الصاق کارت شناسایی عکس دار، حاوی نام خانوادگی کامل و حرف اول نام، سمت فرد و محل خدمت در جلوی لباس به نحوی که براحتی از فاصلهی 2 متری قابل خواندن باشد برای تمامی کارکنان در محیط های درمانی الزامی است. طرح، محتوی و رنگ زمینهی هر رسته باید به تاییدادارات حراست و امور نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی در واحدهای دولتی و در سایرواحدها به تایید کارفرما برسد.
 
19)     هرگونه تصویر برداری ، فیلمبرداری و ضبط صدا از بیمار با استفاده از تلفن همراه و غیره بدون اجازه کتبی بیمارممنوع است

کلیه این بخشنامه باید در تولید لباس بیمار رعایت شود و با توجه به مناقصه بیمارستانی در خصوص مناقصه لباس بیمار و کیف بیمار که در ایران انجام میشود باید اشاره کرد که بسیاری از اشخاصی که مشغول به فروش لباس های غیر استاندارد و با قیمت های بالا هستند هیچ یک از موارد استاندارد لباس بیمار و پوشش های بیمارستانی را رعایت نکرده و صرفا فقط به فکر منافع شخصی خودشان میباشند.و همین امر باعث بروز مشکلات در بیمارستان ها شده به طوریکه بیماران از پوشیدن این لباس ها خودداری میکنند و در نهایت لباس شخصی خودشان را در بیمارستان میپوشند که باعث بی نظمی در امور درمان میشود.
شرکت بهاربافت ابتکار آمادگی خود جهت تولید و ارائه انواع پارچه از جمله پارچه تنظیف ، پارچه متقال ، دستمال آشپزخانه ، برزنت ، پارچه های بیمارستانی ، تنظیف بیمارستانی ، قیمت پارچه تنظیف را اعلام می دارد.