info@baharbaft.com 021-55442482
پنج شنبه, 09 فروردين 1403
00: 00: 00

slide 2

اخبار پارچه های بیمارستانی

داستان تکراری واردات نخ که منجر به تضعیف موقعیت پنبه داخل می شود و واردات پوشاک وپارچه که تولید داخلی این کالا ها را تهدید می کند این بار با ماجرای تازه یی مواجه شده است. ماجرا این است که ایران بابت انتقال طلب خود از هند ناگزیر است کالای هندی وارد کند. کالای تازه اما این بار نخ است واردات ۱۰ هزار تن نخ هندی به نگرانی پنبه کاران ایرانی منجر شده و آنها به مسوولان فشار می آورند که واردات با تعرفه بالا همراه باشد اما واحدهای نساجی معتقدند تولید پنبه به اندازه نیاز داخل نیست و باید واردات انجام شود.

 

نشست تازه کمیته ریسندگان پنبه یی انجمن صنایع نساجی ایران که در محل دبیرخانه این انجمن تشکیل شد به این موضوع اختصاص داشت در این نشست که نعمت الله مردانی، مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، پاک سرشت، رییس اتحادیه پنبه پاک کنی استان گلستان، کاویانی، مدیرعامل صندوق پنبه، حکیمی، رییس گروه پنبه اداره کل پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، بنی جمالی، مدیرعامل شرکت خدمات پنبه و ریسندگان پنبه یی عضو انجمن حضور داشتند، مسائل مختلف تولید در این رشته صنعتی بررسی شد. علیرضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران به بیان اجمالی وضعیت کشت و تولید پنبه داخلی و میزان واردات آن و همچنین واردات انواع نخ پنبه یی به کشور در شش ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل پرداخت. بنا به اظهارات وی، تقریبا تمامی پنبه تولیدی در فصل گذشته توسط صنایع داخلی جذب شده و مقدار بسیار کمی از دوره قبل باقی مانده که آن هم قابل استفاده در خطوط ریسندگی پنبه یی برای تولید نخ های ظریف نیست. وی همچنین اظهار داشت که پیش بینی می شود تولید پنبه در فصل زراعی جاری حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار تن باشد که این مقدار تنها ۴۰ درصد از نیاز صنایع نساجی کشور به این محصول را پوشش داده و به نظر می رسد همچون دوره گذشته بدون هیچ مشکلی جذب شود. بر اساس آمار ارائه شده توسط نامبرده، طی شش ماه اول سال جاری در حدود ۲۳ هزار تن الیاف پنبه از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و هند به کشور وارد شده و این در حالی است که میزان واردات طی شش ماه و ۱۲ ماه سال قبل به ترتیب برابر با ۳۱ و ۵۰ هزار تن بوده است. همچنین واردات انواع نخ صد درصد پنبه یی بر اساس آمار ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران طی شش ماه نخست سال ۹۲ بالغ بر ۶۸۰۰ تن و به ارزش ۲/۲۴ میلیون دلار عنوان شد در حالی که واردات مذکور در مدت مشابه سال قبل ۵۲۰۰ تن به ارزش ۹/۱۵ میلیون دلار بوده که نشان از افزایش حجم واردات نخ دارد که عمدتا از کشور هندوستان وارد شده است.

در ادامه کرمانی، ریاست کمیته ریسندگان پنبه یی ضمن تاکید بر جذب شدن پنبه داخلی دوره گذشته توسط صنایع ریسندگی اظهار داشت که با در نظر گرفتن میزان نیاز صنایع نساجی به الیاف پنبه و پیش بینی صورت گرفته از کل حجم تولید داخلی این محصول، بحث افزایش تعرفه واردات این کالا به کشور موضوعیت ندارد. وی نگرانی خود را از روند واردات نخ پنبه یی به کشور اظهار داشته و عنوان کرد که با توجه به وجود پول نفت ایران در کشور هندوستان و امکان ایجاد شده برای تهاتر کالا با پول مذکور، ثبت سفارش و واردات نخ پنبه یی از هند به ایران بسیار راحت بوده و شاهد ورود نخ های بی کیفیت هندی به کشور با قیمت های پایین تر از تولیدات داخلی هستیم که این امر صنایع ریسندگی را با مشکل روبه رو ساخته است. وی پیشنهاد کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنایع، نظارتی جدی بر کیفیت و حجم واردات این کالا داشته و این محصول را در اولویت ۱۰ کالایی برای واردات تعریف کند. حکیمی، رییس گروه پنبه اداره کل پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی نیز به بیان وضعیت موجودی و کشت پنبه داخلی پرداخت. بنا به اظهارات ایشان، سطح زیر کشت پنبه در سال جاری نسبت به دوره قبل بدون تغییر و برابر با ۱۰۱ هزار هکتار است. وی اعلام کرد که پنبه محلوج تولید شده در سال گذشته ۶۰ هزار تن بوده و موجودی آخر دوره برابر با ۲۸۰۰ تن است که مقدار قابل توجهی نسبت به دوره های قبل نیست. نامبرده میزان متوسط مصرف صنایع نساجی طی پنج سال گذشته را نیز بالغ بر حدود ۱۲۰ هزار تن در سال عنوان کرد.

حکیمی بر لزوم وجود طرحی جامع در راستای بهبود کشت این محصول در کشور تاکید کرد و اظهار داشت که در حال حاضر کشت پنبه در مناطق شمالی کشور مقرون به صرفه نبوده و کشاورزان با توجه به دوره طولانی رشد آن تمایلی به کاشت این محصول ندارند. وی از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود شرایط کشت را استفاده از ارقام زودرس عنوان کرد و اظهار داشت که این ارقام به دلیل دوره رشد کوتاه خود با استقبال کشاورزان روبه رو شده اما ظرافت این محصول مورد تایید صنایع نساجی نبوده و موسسه تحقیقات پنبه در حال بررسی این موضوع است. رییس گروه پنبه اداره کل دفتر پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم مکانیزه شدن برداشت پنبه در کشور تاکید کرده و اعلام کرد که اقدامات لازم جهت خرید ماشین های برداشت توسط وزارت جهاد در حال انجام است. در ادامه این نشست، آقای دکتر نعمت الله مردانی، مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، عنوان کرد که دفتر مذکور به طور مرتب در حال رصد کردن شرایط پنبه در کشور است. بنا به اظهارات ایشان در شرایط طبیعی، صنایع نساجی ماهیانه به طور متوسط پنج هزار تن از الیاف داخلی و بین چهار تا پنج هزار تن از الیاف وارداتی پنبه استفاده می کنند. وی اظهار داشت که در اواخر سال گذشته با کاهش واردات رسمی و غیررسمی پارچه و پوشاک، صنایع ریسندگی با حداکثر توان فعال بودند و این در حالی بود که شرایط تامین الیاف پنبه از ازبکستان با ارز آزاد برای ایشان بسیار دشوار شده و همچنین نخ پنبه یی از هندوستان با ارز مبادلاتی به کشور وارد می شد. وی با اشاره به وجود رکود تورمی در اقتصاد اظهار داشت که پیش بینی می شده است که صنایع بالادستی نساجی به مرور با افزایش موجودی انبار محصول روبه رو شوند که در حال حاضر عمده دلیل این امر واردات آسان نخ از هندوستان با قیمت و کیفیت پایین تر از نخ های داخلی عنوان می شود که اقدامات لازم در راستای بهبود شرایط بازار از سوی وزارت صنعت صورت خواهد پذیرفت. وی عنوان کرد که در سال های اخیر پنبه داخلی صادر نشده وتماما توسط صنایع نساجی جذب شده و بنابراین هیچ گونه نگرانی از بابت جذب تولیدات سال جاری نیز وجود نخواهد داشت و افزایش تعرفه واردات این محصول، تولید نخ پنبه یی در کشور را توجیه پذیر نساخته و موجب افزایش واردات نخ به کشور می شود که نه به نفع کشاورز و نه تولیدکننده خواهد بود. مردانی با بیان مشکلات پنبه داخلی از جمله وجود الیاف غریبه در آن خواستار انجام اقدامات اصلاحی در این زمینه همچون در اختیار گذاشتن لفاف پنبه یی به کشاورز شد. در ادامه کاردان، عضو هیات مدیره انجمن و مدیریت شرکت کویر سمنان اظهار داشت که در حال حاضر پنبه ایران با لحاظ کردن میزان ضایعات آن از تمامی کشورها گران تر است و با این وجود صنایع ریسندگی به دلیل مشکلات واردات ترجیح می دهند که از محصول داخلی استفاده کنند. وی افزود: متاسفانه پنبه داخلی مشکلات مختلفی ازجمله وجود الیاف غریبه داشته و سال گذشته نیز به دلیل مخلوط شدن بذرهای مختلف شاهد افزایش میکرونر پنبه گلستان بودیم که لازم است اقدامات لازم در راستای اصلاح این امر صورت پذیرد. وی با اشاره به میزان واردات این محصول به کشورهای مختلف خواستار تسهیل شرایط واردات پنبه به ایران شد و با اشاره به قیمت فعلی واردات نخ از هندوستان تاکید کرد که افزایش تعرفه واردات الیاف پنبه، توجیه اقتصادی تولید را از بین برده و موجب ورود هرچه بیشتر نخ به کشور خواهد شد.